Toevallig de twee kleuren bij een kaartendek
Beoordeling:
Soort spel:
Kaartspel
Consumeerniveau:
Lekker drinken
Moeilijkheidsgraad:
Gemiddeld
Aantal spelers:
2+ spelers
Uitleg Zwart-Rood
Bij dit spel draait het om een goed inschattingsvermogen, of zoals de plebs zeggen, geluk. Het wordt gespeeld in 5 rondes waarvan de laatste de grote finale is. Leg een stapel kaart op zijn kop op tafel. De spelers houden de getrokken kaarten bij zich tot de finale.
Ronde 1: De spelers schatten omstebeurt of de bovenste kaart van de stapel zwart of rood is. Bij een fout antwoord drinkt de speler een slok en gaat de beurt door naar de volgende speler die hetzelfde ultimatum te wachten staat. Bij een goed antwoord wordt de beurt zonder consequentie doorgegeven. Dit geld ook voor de overige rondes.
Ronde 2: De spelers schatten op dezelfde manier of de bovenste kaart hoger, lager of gelijk (doelpaal) is aan hun vorige kaart. Bij correcte doelpaal mag de speler een adt uitdelen.
Ronde 3: De spelers schatten nu of de bovenste kaart binnen, buiten of paal is met hun vorige twee getrokken kaarten. Dit wilt zeggen zit de waarde van de kaart tussen de twee andere kaarten, is dit binnen. Bij paal mag de speler wederom een adt uitdelen.
Ronde 4: De spelers schatten nu of de bovenste kaart schoppen, klaver, harten of ruiten is.
Finale: Er worden van de stapel twee open rijen van 5 kaarten gelegd. De bovenste rij, de dingdongdelul-rij, staat voor zelf adten. De onderste rij, de eeuwigeglorie-rij, staat voor adtjes uitdelen. Spelers moeten nu hun eigen kaarten vergelijken met die van deze twee rijen. Zodra de waarde overeenkomt met de kaarten in de rij, moeten zij, afhankelijk van de rij, een adtje nemen of uitdelen. Als dezelfde waarde in zowel de bovenste als onderste rij ligt moeten de spelers hun kaart bij de bovenste rij plaatsen. Het blijft ten slotte wel een drankspel, meestal niet echt gunners.